Rozhovor v podcastu Socials: jak rychlost webu ovlivňuje byznys

21. 1. 2025

Article

Moc rád jsem byl hostem v podcastu Socials. Kluci a holky moc hezky mapují prostředí českého online marketingu, zejména kolem e-commerce.

Povídali jsme si o rychlosti webu, jak jinak. Tentokrát ale s důrazem na vliv na marketing nebo obecně byznys webů. Dostali jsme se samozřejmě i k číslům, která jsme naměřili a k velmi konkrétním tipům, co s rychlostí dělat.

Pokud tedy provozujete web nebo děláte marketing pro více webů, bude to pro vás (doufám!) zajímavý obsah. V následujícím textu vybíráme to nejlepší, co v podcastu padlo.

Jak rychlost webu ovlivňuje chování zákazníků a konverze?

Viz čas 01:00:

  • „Rychlost je technicky změřitelná část UX.“
  • Rychlost u většiny webů (a hlavně u e-shopů) koreluje s konverzemi.
  • Většinu je nejdůležitější metrika LCP, ale u každého e-shopu to může být jiné.
  • Optimální rychlost načtení (LCP) je do 2,5 vteřiny, nejrychlejší český e-shop iWant.cz tohle zvládá za 0,8 s.
  • U jednoho velkého e-shopu jsme naměřili, že při rychlosti načtení kolem 2 vteřin vidíme šestinásobné konverze ve srovnání se stavem kolem 4 vteřin. Toto umíme změřit v analýze vlivu rychlosti na byznys.

Nejrychlejší český e-shopNejrychlejší český e-shop, iWant.cz, se zvládne načíst za 0,8 vteřiny. Jak je na tom s rychlostí ten váš?

Kdy se vyplatí investovat do rychlosti webu?

Viz 06:00:

  • U Gen Z je trpělivost u načítání ještě na jiné úrovni, očekávají okamžitou reakci.
  • Jak jsou na tom krabicové řešení jako Shoptet, Upgates, Shopify? Většinou velmi dobře a problém nastává až u úprav. U WordPressu je to stejné.

Doporučené platformy pro rychlé e-shopy

Viz čas 12:00:

  • Z pohledu rychlosti na platformě zase tak moc nezáleží, ale bacha na úpravy a vývojáře.
  • U Shoptetu je kvalita úprav na míru často špatná.
  • Vývojáře rychlost často baví, ale nedostanou na ni čas nebo o rychlosti nakonec tak moc neví a jejich úpravy rychlost nezlepší nebo přímo pokazí.
  • U WordPressu pozor na pluginy pro rychlost jako třeba WP Rocket. Často podvádějí při výpočtu Lighthouse score.

Co nejčastěji zpomaluje e-commerce weby?

Viz 18:00:

  • Často je problém už se samotným měřením webu. Nezaměřujte se na Lighthouse score.
  • Pokud chcete jedno číslo, podívejte se na skóre SPS.
  • V zásadě je optimalizace rychlosti hodně o tom odstraňovat souborů, které se stahují, ale které uživatel nepotřebuje.
  • Co zpomaluje e-shopy? Musíme opravdu stahovat všechny JS soubory? Mám obrázky ve WebP, AVIF? Videa mohou být naopak bez problémů.

Jak optimalizovat rychlost a neohrozit UX?

Viz 26:00:

  • Z pohledu designu webu nebo UX není zase tak nutné se omezovat. Rozhoduje způsob implementace.
  • Další problém může být u analytiky nebo obecně third parties.
  • Vývojáři často zbytečně optimalizují GA/GTM a tím web přichází o data.
  • Dříve byl problém hlavně v kódu samotných vývojářů webu, dneska už, kvůli metrice interaktivity INP, musíme optimalizovat i GTM.
  • Problematický bývá např. Hotjar a obecně heatmapy nebo cookie consenty a jejich špatná implementace.

Kdo by měl být ve firmě zodpovědný za rychlost webu?

Viz 35:00:

  • Zásadní je, aby to měl vůbec někdo rychlost v agendě. To zatím není vůbec běžné.
  • Rychlost je někde mezi marketingem, UX a vývojem.
  • Nejobvyklejší je, že to mají na starosti vývojáři a šéfuje tomu CTO.

Zodpovědnost za rychlost

Co měřit a jaké nástroje použít?

Viz 40:00:

  • Jak měřit rychlost? PageSpeed Insights jsou fajn, ale ideální je monitoring každý den, viz náš monitoring PLUS.
  • Náš monitoring umí např. chytré notifikace díky Hlídači, který eliminuje falešnou pozitivitu.
  • Nejdůležitější jsou metriky Core Web Vitals: LCP, INP a CLS.
  • Kdokoliv může sáhnout na web, může pokazit rychlost, i proto je potřeba měřit stále.
  • Performance Culture = vzdělávání lidí ve firmě ohledně rychlosti.

Monitoring rychlosti PLUSNáš monitoring rychlosti šetří firmám za pár korun čas i peníze pravidelnou kontrolou rychlosti a schopností odhalit příčinu problému.

Jak zvládnout rychlost webu během velkých kampaní?

Viz čas 46:00:

  • Základ je mít monitoring dostupnosti a monitoring rychlosti.
  • Velmi dobré je mít připravenou proxy CDN jako Cloudflare.

Největší technické úpravy pro Core Web Vitals

Viz 50:00:

  • Je možné, že do budoucna už nebude potřeba řešit rychlost, protože se zrychluje internet a zařízení? Takhle to bohužel není.
  • První problém ale je rozdíl mezi low-end a high-end zařízeními. Říká se tomu Performance Ineqality Gap.
  • Další problém je, že nové technologie dlouho zlepšovaly DX (Developer Experience), ale nikoliv rychlost pro uživatele.
  • Očekávání lidí je ale načíst web prakticky okamžitě.

Jak zajistit spolupráci mezi marketingem a vývojem?

Viz 55:00:

  • Pro optimalizaci rychlosti webu důležité, abychom byli v kontaktu s vývojem, analytikou, marketingem, ale i dalšími odděleními ve větších firmách.
  • S vývojáři jsme v PageSpeed.cz kamarádi a jsme na ně hodní. :-)

Pokud vás téma rychlosti díky podcastu zaujalo, zde je několik možností, jak pokračovat:

Díky pánům ze Socials za pozvání a profi práci, která patří u českých odborných podcastů rozhodně ke špičce!

Martin Michálek

Martin MichálekMartin je hlavní kontakt pro vás. Znáte jej také jako autora blogu Vzhůru dolů, publikací pro webaře a propagátora rychlosti.

Jak je rychlý váš web?

Jak rychlý je váš web v porovnání s vaší konkurencí? To zjistíte
pomocí našeho online testeru.

Test rychlosti mého webu

Další související články k tématu

Nejrychlejším českým e–shopem roku 2024 je iWant.cz

Nejrychlejším českým e–shopem roku 2024 je iWant.cz

Stejně jako loni jsme se zaměřili na stovku největších českých e-shopů, abychom na základě dat od uživatelů Googlu spočítali žebříček, vyhlásili vítěze a zamysleli se na tím, co z toho vyplývá pro celou českou e-commerce.Číst dále

Nejrychlejší e-shop roku 2024: časté chyby, co funguje a čím se vyznačuje vítěz?

Nejrychlejší e-shop roku 2024: časté chyby, co funguje a čím se vyznačuje vítěz?

Nejrychlejší e-shop roku 2024 je iWant.cz, jehož autorům srdečně gratulujeme, stejně jako autorům webů Hornbach.cz a Altisport.cz, kteří skončili na stupních vítězů. Co ale data říkají a co si z nich můžete odnést, kromě porovnání s největšími (a nejrychlejšími) českými e-shopy. V tomto textu se zaměříme na časté chyby, kterých se e-shopy stále dokola dopouštění, doporučení k optimalizaci, která fungují vždy a nakonec si ještě posvítáme na vítěze ankety.Číst dále

Nejrychlejší e–shop roku 2024: kdo vyhrál a jak dopadly velké e–shopy?

Nejrychlejší e–shop roku 2024: kdo vyhrál a jak dopadly velké e–shopy?

Který z e-shopů, působících na českém trhu, je nejrychlejší? Stejně jako loni jsme se zaměřili na stovku největších českých e-shopů, abychom na základě dat od uživatelů Googlu spočítali žebříček, vyhlásili vítěze a zamysleli se na tím, co z toho vyplývá pro celou českou e-commerce.Číst dále