Který z e-shopů, působících na českém trhu, je nejrychlejší? Stejně jako loni jsme se zaměřili na stovku největších českých e-shopů, abychom na základě dat od uživatelů Googlu spočítali žebříček, vyhlásili vítěze a zamysleli se na tím, co z toho vyplývá pro celou českou e-commerce.
V článku vám vše ukážeme i s patřičnými detaily. Nejprve si ale odpovězme na důležitou otázku, a to sice proč se rychlostí v e-commerce vůbec zabývat?
Proč mít rychlý e-shop?
My, lidé milující rychlé weby v PageSpeed.cz, často mluvíme a píšeme o důvodech, proč mít rychlý e-shop.
Stručně řečeno vám zlepšení rychlosti z pohledu uživatelů může zvýšit konverze, ale také zlepšit návštěvnost díky efektivnějšímu SEO nebo zlevnit PPC díky vyššímu Page Experience score v Google Ads.
Rychlost má často vliv s konverze, to je nejpodstatnější. V našich byznysových studiích vidíme u e-commerce skoro vždy korelaci rychlosti s konverzním poměrem. Jako metrika, která mívá vliv na konverze, nejčastěji vychází LCP, tedy rychlost načtení stránky a zobrazení největšího obsahového prvku.
Na tomto e-shopu je vidět korelace metriky LCP s konverzemi. Uživatelé s rychlostí načtení kolem 4 vteřin mají šestkrát méně konverzí než uživatelé s LCP v hodnotě kolem jedné vteřiny.
Důvodů, proč mít rychlý web je však více.
Pokud se shodneme, že rychlost je důležitá, musíme se také shodnout na způsobu, jak ji měřit.
Měření rychlosti
Řada lidí z e-commerce sleduje stav vávoj Lighthouse score, ale to není dobrá metrika rychlosti webu. Lighthouse score ukazuje jen výsledky syntetického testu jedné stránky.
My potřebujeme detailnější obrázek a data nejlépe přímo od uživatelů. Google nám tato data dává k dispozici v rámci svého Chrome UX Reportu (CrUX). Poskytuje čísla pro různé části rychlosti, z nichž jsou nejdůležitější tři, shrnuté pod názvem Core Web Vitals:
Tři metriky Core Web Vitals a stupnice jejich hodnot.
Tyto důležité ukazatele pokrývají tři oblasti:
- Rychlost načtení
Metrika Largest Contentful Paint (LCP) měří dobu, která je potřeba k načtení největšího viditelného prvku na stránce. Odpovídá na otázku „Jak rychle se to načte?“ Ideální stav je pod 2,5 sekundy pro 75. percentil na celý web.
- Rychlost odezvy na interakci uživatele
Metrika Interaction to Next Paint (INP) měří dobu od provedení interakce až do vykreslení nového snímku v prohlížeči, a to u všech uživatelských interakcí na stránce. Dobrá odezva je do 200 ms.
- Nechtěné posuny layoutu stránky
Metrika Cumulative Layout Shift (CLS) zkoumá vizuální stabilitu stránky během načítání a prohlížení webové stránky uživatelem. Odpovídá na otázku „Jak moc stránka poskakuje?“ Jako vyhovující Google hodnotí CLS pod limit 0,1.
Tyto metriky pak můžete získat jak pro celou doménu, tak, a to zejména u větších webů pro konkrétní typové stránky v naší aplikaci pro testování rychlosti webu.
Jak jsme vybírali nejrychlejší český e-shop pro rok 2024?
Letos jsme postupovali jinak než loni a zde vám stručně ukážeme proces výběru nejrychlejších e-commerce webů.
Jako zdroj dat jsme tentokrát použili seznam 100 největších e-shopů v Česku od CzechCrunche.
Všechny e-shopy jsme vložili do tabulky a ke každé doméně jsme stáhli data metrik Core Web Vitals od uživatelů pro celou doménu. Data pocházejí z 18. září 2024.
Celkovou rychlost webu vyjadřujeme „koeficientem rychlosti“. Jak se počítá?
- Zohledňuje váhy jednotlivých metrik. Z našich dat víme, že rychlost načtení, tedy LCP, u většiny e-shopů koreluje s konverzemi. Proto má LCP největší váhu.
- E-shopy, které nesplňují základní hodnoty některé z metrik, dostávají automaticky horší hodnocení. Zde jsme se inspirovali u Googlu, který weby například s jedinou metrikou v oranžové škále na daném zařízení již hodnotí o stupínek hůř.
A kdo to tedy na základě těchto dat vyhrál?
Nejrychlejším český e-shopem v roce 2024 je iWant.cz
Nejrychlejší e-shop roku 2024 – iwant.cz.
Gratulujeme do Smarty.cz a smekáme klobouky za to, jak rychlý e-shop dokáží vytvořit!
Mimochodem Smarty.cz, sesterský e-shop této rodiny, skončil hned na druhém místě. Výsledky obou jsou vynikající. Na mobilech zde vidíme 75. percentil pro rychlost načtení (metrika LCP) pod jednu vteřinu (0,93 s pro iWant.cz, 0,87 s pro Smarty.cz), nulové nechtěné posuny layoutu (metrika CLS) a odezvu na interakce (INP) v limitu. Skvělá práce!
První místo tedy patří Smarty.cz za oba klony jejich e-shopů – iwant.cz a smarty.cz.
Schválně si ty weby vyzkoušejte. Jejich skvělou rychlost je možné zažít i subjektivně, nejen podle dat.
Které další e-shopy patří k nejrychlejším?
Druhý nejrychlejší e-shop roku 2024 – Hornbach.cz.
Na rychlost webu Hornbachu jsme pěli ódy už loni, kdy v naší studii tento e-shop vyhrál. Jsme rádi, že se týmu v Hornbachu daří rychlost držet na původní úrovni. To zdaleka není samozřejmé, protože rychlost má tendenci se během vývoje webu kazit. Smekáme klobouk směrem k týmu, stojícímu za webem Hornbachu!
Třetí nejrychlejší e-shop roku 2024 – Altisport.cz.
Na třetím místě se umístil e-shop Altisport.cz, která naše konzultantské oči potěšil mimo jiné rychlosti načtení na desktopu pod jednu vteřinu. Potlesk tedy patří i týmu stojícímu za tímto e-shopem.
Jaké je celkové pořadí a hodnoty metrik pro jednotlivé e-shopy? Nejprve se podívejme na nejrychlejších deset e-shopů:
Prvních deset míst pro nejrychlejší e-shopy roku 2024.
Celkové výsledky najdete ve veřejné tabulce s celkovým pořadím. Už víte, jak jste dopadli vy nebo vaše konkurence?
Jak dopadly známé weby?
Pokud vezmeme weby podle tržeb, pak z prvních desíti největších e-shopů nás zaujalo umístění několika z nich.
Dnes již bývalé CZC.cz by podle tržeb byl šestý největší e-shop. Podle rychlosti třetí nejrychlejší, což je na opravdu velký web vynikající výkon.
Velmi dobře je na tom i současný majitel CZC a Mallu, a to sice Allegro. O Allegru je známo, že se rychlosti webu cíleně věnuje a jejich vývojáři o tom dokonce již delší dobu blogují.
Hodnoty metrik u Allegro.cz se dlouhodobě drží na velmi dobré úrovni, některé se zlepšují. Zdroj: Monitoring PLUS.
Podle tržeb osmý největší e-shop by skončil kolem desátého místa i podle rychlosti. Za nás palec nahoru a toto vidíme jako příklad hodný následování.
Jak jsou na tom další velcí hráči v e-commerce? Největší Alza by obsadila slušné 23. místo, třetí největší Datart.cz 44. místo, čtvrtý největší Mall.cz (rovněž ze stáje Allegro) je 51. nejrychlejším e-shopem. Rychlost druhého největšího Rohlíku by stačila jen na 85. místo.
Je tedy zde možné vidět příležitost pro menší e-shopy. V tabulce největší stovky e-shopů se vyskytují z pohledu rychlosti velmi špatné weby, které trápí uživatele více než pětivteřinovou rychlosti načtení (LCP) nebo více než vteřinovou reakcí na interakci uživatele (INP), což je moc a moc špatné.
Závěr
Vítězům, tedy autorům webů iWant.cz, Hornbach.cz a Altisport.cz, gratulujeme!
Máme radost z toho, že i velké e-shopy mohou být rychlé a díky spokojenosti uživatelů přinášet provozovatelům konverze.
Máme také radost z toho, že když srovnáme hodnoty metriky loňského a letošního žebříčku, vidíme tam slušná zlepšení.
Zároveň se samozřejmě díky této studii opět ukázalo, že některé velké e-shopy mají v oblasti web performance naopak mezery a na trhu jsou v tomto směru příležitosti pro menší e-shopy.
V pokračování článku se dozvíte, jaké rady k rychlosti vašeho e-shopu můžete odnést.
Potřebujete pomoc s rychlostí vašeho e-shopu nebo monitoringem? Ozvěte se.