Monitoring rychlosti webů s PageSpeed.cz (tutoriál)
30. 9. 2022
Pojďte se naučit, jak efektivně hlídat rychlost vašich webů s pomocí našeho testeru rychlosti. Je to snadné a tester je zdarma k dispozici.
Tip: Pokud dáváte přednost videotutoriálu, pusťte si video, v opačném případě pokračujte ve čtení níže.
V uplynulých měsících jsme spustili třetí verzi testeru s novými vlastnostmi, jako je možnost přihlášení, práce v týmech a sledování rychlosti vašich webů v dashboardu.
Dashboard vám pak ukazuje všechny vaše testy (na obrázku číslo 1), u nich jednotlivé domény (2), stav metrik Web Vitals z Chrome UX Reportu a jejich případné zlepšení nebo zhoršení (3):
Dashboard ukazuje všechny vaše testy
Nedávno jsme také upravili způsob rozesílání e-mailových reportů. Každý měsíc se e-mailem dozvíte největší změny (na následujícím obrázku číslo 1), u vámi sledovaných webů a připomeneme vám aktuální hodnoty Web Vitals (2):
E-mailem se dozvíte největší změny
Pojďme si teď krok za krokem ukázat, jak tohoto pohodlného sledování rychlosti vašich webů můžete dosáhnout i vy.
Krok 1: Zaregistrujte se a založte si tým
Vytvoření nového účtu je zdarma, stejně jako celý nástroj. Rovnou se vás při zřízení účtu ptáme na název týmu, což může být buď jméno firmy nebo vaší osoby, pokud pracujete sami:
Vytvoření nového účtu
Můžete si ale pořídit hned několik týmů, například pro každého vašeho klienta. Počtem to limitováno není:
Můžete si vytvořit několik týmů
Do každého týmu pak můžete pozvat uživatele, vaše kolegy nebo třeba klienty a přidělit jim různé úrovně oprávnění, například pro správu uživatelů, nebo jen pro čtení:
Můžete přidělit různé úrovně oprávnění
První krok máme za sebou, pojďme na další.
Krok 2: Přidat testy do dashboardu
Pokud náš nástroj používáte, nejspíš už nějaké testy máte. URL testů platí trvale – pokud je navštěvujete alespoň jednou za dva měsíce, nemažeme je.
Pokud testujete jeden web, zvolte homepage a pak nejnavštěvovanější zástupce jednotlivých typových stránek. U e-shopu to bude kategorie, detail produktu a pak třeba kontaktní stránka. S výběrem vhodných URL vám pomohou data o návštěvnosti z Google Analytics, alternativně pak data z Google Search Console.
Můžete si ale také rovnou nechat otestovat více domén, například srovnat se s vaší konkurencí. Další domény ale není nutné zadávat hned při vytváření testu. V nastavení testu si totiž nově můžete přidat k URL ještě domény. Ale to uděláme až v jednom z dalších kroků.
Test máme vytvořený a nyní si jej přidáme do dashboardu, abychom mohli monitorovat stav rychlosti webů a také upravovat nastavení testu.
Tip: Přečtěte si více o měření rychlosti webů s použitím testeru PageSpeed.cz, ale i dalších nástrojů.
Pro vložení testu do aktivního dashboardu prostě jen posuňte kteroukoliv stránku testu dolů, dokud nenajdete tlačítko „Přidat k mým testům“:
Přidání testu do dashboardu
Krok 3: Sledujte vývoj rychlosti v testu
Už samotný test vám poskytne zajímavé údaje o rychlosti URL, které jste nechali testovat.
V záložce Stránky uvidíte data syntetických testů z PageSpeed Insights API (testy nástrojem Lighthouse, viz číslo 1 na obrázku níže) nebo data od uživatelů z Chrome UX Reportu (2). Ty dostanete jen pokud má URL dostatečnou návštěvnost:
Sledujte vývoj rychlosti v testu
Záložka Domény vám poskytne přehled o vývoji dat z Chrome UX Reportu v dlouhodobější, měsíční perspektivě:
Vývoj dat v dlouhodobější, měsíční perspektivě
Krok 4: Změňte si nastavení testu
Další krok je volitelný. Možná nevíte, že přidáním testu do vaší sbírky pro sledování v dashboardu, získáte vy a administrátoři vašeho týmu možnost upravovat jeho nastavení.
Kromě možnost změny názvu testu nebo jeho URL vás upozorníme na část, ve které můžete do testu přidat domény:
Změna nastavení testu
Některé domény se vám zde už nejspíš přidaly automaticky, z vložených URL stránek. V rámci testu můžete sledovat rychlost až pěti domén.
Vložit si domény do testu se hodí pro tři situace:
Web má své subdomény. Google totiž hodnotí rychlost každé subdomény zvlášť.
Vlastníte více webů stejného typu, např. jazykových mutací.
Kromě tohoto webu chcete sledovat také konkurenci.
Už jsme skoro v cíli. Kroky 2 - 4 můžete opakovat i s dalšími weby, které chcete sledovat a naplnit si tak dashboard, stejně jako jej máme naplněný my našimi klienty.
Krok 5: Sledujte rychlost na dashboardu a v e-mailových reportech
Nyní při každé návštěvě uvidíte aktuální stav metrik Web Vitals (3) pro všechny domény (2) z vašich testů (1):
Sledování rychlosti na dashboardu a v e-mailových reportech
Je dobré vědět dvě věci:
Google tyto data dává světu k dispozici kumulativně za posledních 28 dní, takže je možné, že změny zde uvidíte až za několik dní. Nicméně jsou to ta „správná“ data, podle kterých algoritmy Googlu hodnotí rychlost vašich domén v rámci signálů Page Experience.
U některých webů se může stát, že data nedostanete. Obvykle je to kvůli nižší návštěvnosti. S tím se bohužel nedá nic dělat, ale Google v takovém případě rychlost webu v hodnocení nezohledňuje.
Jak jsme uváděli na začátku, jednou měsíčně od nás dostanete e-mailový report ke každému týmu (respektive dashboardu), jehož jste členy. Uvidíte v nich, co se za poslední měsíc změnilo a co ne. Tyto e-maily si samozřejmě můžete odhlásit.
Věřím, že vám budou novinky v testeru i v rozesílaných e-mailech sloužit stejně dobře, jako slouží nám. Neváhejte se ale ozvat, pokud máte na srdci nápad na zlepšení.
Tip: Pokud vás zajímají novinky kolem rychlosti a nechcete sledovat své weby, nově posíláme i samostatný newsletter s aktuálním děním.
Martin MichálekMartin je hlavní kontakt pro vás. Znáte jej také jako autora blogu Vzhůru dolů, publikací pro webaře a propagátora rychlosti.
Jak je rychlý váš web?
Jak rychlý je váš web v porovnání s vaší konkurencí? To zjistíte pomocí našeho online testeru.
Nedávno jsem měla příležitost přednášet na historicky první české frontendové konferenci. Jelikož je rychlost webů téma, kterým se aktuálně zabývám dennodenně, téma přednášky bylo jasné.Číst dále
7. 11. 20244 minuty čtení
Nejrychlejší e-shop roku 2024: časté chyby, co funguje a čím se vyznačuje vítěz?
Nejrychlejší e-shop roku 2024 je iWant.cz, jehož autorům srdečně gratulujeme, stejně jako autorům webů Hornbach.cz a Altisport.cz, kteří skončili na stupních vítězů. Co ale data říkají a co si z nich můžete odnést, kromě porovnání s největšími (a nejrychlejšími) českými e-shopy. V tomto textu se zaměříme na časté chyby, kterých se e-shopy stále dokola dopouštění, doporučení k optimalizaci, která fungují vždy a nakonec si ještě posvítáme na vítěze ankety.Číst dále
Můžeme pracovat s cookies, abychom měli přehled jak web používáte?
Předvolby
Můžeme pracovat s cookies, abychom měli přehled jak web používáte?
Nezbytné, aby stránky fungovaly
Nezbytné soubory cookie pomáhají učinit web použitelným povolením základních funkcí, jako je navigace na stránce a přístup do zabezpečených oblastí webu. Bez těchto cookies nemůže web správně fungovat.
Personalizační, abyste si mohli ukládat vaše nastavení
Předvolené soubory cookie umožňují webové stránce zapamatovat si informace, které mění způsob, jakým se web chová nebo vypadá, například preferovaný jazyk nebo oblast, ve které se nacházíte.
Analytika, abychom mohli stránky zlepšovat
Analytické cookies pomáhají majitelům webových stránek porozumět tomu, jak návštěvníci interagují s webovými stránkami, a to anonymním shromažďováním a hlášením informací.
Marketing, abyste se nás mohli zeptat pomocí chatu
Marketingové cookies se používají ke sledování návštěvníků napříč webovými stránkami. Záměrem je zobrazovat reklamy, které jsou pro jednotlivého uživatele relevantní a poutavé, a tím cennější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.