Případová studie deNatura.cz & Shoptet: zelené Core Web Vitals a o 17 % návštěv z Googlu více
Během úspěšné vícestranné spolupráce se nám v PageSpeed.cz povedlo zlepšit rychlost e-shopu klienta a tím i zvýšit návštěvnost z Googlu.
Výrazné zlepšení metrik Core Web Vitals přineslo e-shopu deNatura.cz i 17 % návštěv z vyhledávání Googlu.
Pojďte se s námi podívat na příběh této velmi úspěšné optimalizace rychlosti.
Optimalizace webu deNatura.cz
Klient z deNatura.cz za námi přišel s problémy na úrovni nechtěných posunů layoutu (CLS), ke kterým se později přidala i pomalá odezva na interakce (INP).
Google v rámci SEO i PPC weby hodnotí podle nejhorší barvy některé z metrik rychlosti. deNatura.cz v té době dostávala na mobilech červený stupeň hodnocení, což pro ni znamenalo horší výchozí pozici.
Web běží na platformě Shoptet, o které víme, že ve výchozím stavu je na tom s rychlostí velmi dobře. V PageSpeed.cz jsme se tedy pustili do hledání příčin problémů.
Vývojáři při implementaci změn designu často upravují vzhled webu JavaScriptem, což způsobuje nepříjemné posuny layoutu.
Co jsme v této fázi upravovali? Podívejte se na několik ukázkových optimalizací ze dvou analýz SpeedSprint, které jsme pro klienta připravili:
- Opravili jsme změny vzhledu dělané pomocí JavaScriptu.
- Důsledně jsme rezervovali prostor obrázkům, aby neposunovaly layout.
- Změnili jsme vzhled karuselů na úvodní stránce před inicializací JavaScriptu.
- Šetrněji jsme začali pracovat s kódem, který způsoboval zamrznutí.
- Optimalizovali jsme počet operací spuštěných najednou z JavaScriptu.
Postupně jsme, i díky zkušenostem z optimalizací jiných webů postavených na Shoptetu, došli k závěru, že pokud chceme vylepšit metriku rychlosti odezvy na interakce (INP), musíme jít za samotnou platformou.
Optimalizace platformy Shoptet
Misí PageSpeed.cz je zpříjemňovat lidem weby prostřednictvím optimalizace rychlosti. Na to je samozřejmě ideální spolupráce, která má dosah.
Shoptet provozuje více než 40 tisíc e-shopů a jsme proto rádi, že jsme týmu vývojářů této největší české e-shopové platformy mohli pomoci s optimalizací rychlosti odezvy na interakce.
Na čem jsme pracovali v tomto případě? Například na optimalizaci dlouhých úloh v JS, které generovala cookie lišta nebo na lepším řešení pro líné načtení obrázků.
Výsledkem byly zelené metriky Core Web Vitals nejen pro deNatura.cz, ale i pro další tisíce webů na Shoptetu. Díky tomu i bonus v podobě lepšího hodnocení v rámci SEO nebo PPC na Google.
Zlepšení odezvy na interakce (metrika INP) po společné optimalizaci PageSpeed.cz a Shoptetu.
Děkujeme týmu Shoptetu za výbornou spolupráci a jsme rádi, že i oni to vidí stejně:
Spoluprácu s PageSpeed.cz môžeme len odporučiť. Oceňujeme ich expertný prístup, rýchlu komunikáciu a konkrétne návrhy, ktoré mali reálny dopad na zlepšenie výkonu tisícok našich e-shopov. Optimalizácia prebehla hladko a výsledky hovoria samy za seba.
Denis Chripák, Engineering Team Lead v Shoptetu
Výsledky optimalizace: zelené Core Web Vitals a o 17,3 % vyšší návštěvnost z Googlu
deNatura je na tom po všech optimalizacích nyní s rychlostí webu velmi dobře.
Stav metrik před začátkem optimalizace a po jejím skončení.
Metriky Core Web Vitals jsou zelené a násobně lepší. To by mohlo mít vliv i na byznys webu, že ano?
Díky práci analytika deNatura.cz, Milana Merglevského, nyní víme, že na datech z Google Search Console je dopad vidět:
- První viditelné pozitivní výsledky přinesla optimalizace metrik Core Web Vitals na webu deNatury (viz bod 1 na obrázku níže).
- Optimalizace INP na straně Soptetu a zelené Core Web Vitals na webu deNatury (bod 2 na obrázku níže) měla dle všeho významný pozitivní přínos pro zlepšení průměrné pozice a tím i prokliků a impresí ve vyhledávání Google.
- V období po implementaci (listpad–prosinec 2024) došlo oproti modelovanému scénáři k Celkovému nárůstu relace (Sessions) o +17,3 %.
Obrázek z analýzy Milana Merglevského, kde je vidět dopad změn na návštěvnost webu z organického vyhledávání Googlu.
Poznámky k metodice:
- Data z Google Search Console jsou z důvodu odstranění efektu brandových kampaní očištěná o brandové vyhledávací dotazy.
- Efekt druhé změny je statisticky vysoce průkazný (p < 0,001).
- Model v analýze využívá historická data z ledna až října 2024 jako tréninkový vzorek a zohlednil vlivy ostatních marketingových kanálů a českých státních svátků.
Děkujeme všem zúčastněným v této komplexní, ale velmi úspěšné spolupráci, a to jak na straně deNatury, tak i na straně platformy Shoptet.
Experti z PageSpeed.cz mě neustále překvapují, kam své výstupy a možnosti posouvají. Aktuální spolupráce s deNaura.cz je opět boží, a to nepřeháním. V týmu našli řešení na věci, které předtím vyřešit nešly. Díky tomu máme e-shop plný důležitého vizuálního obsahu, který ale kmitá super rychlostí. Moc děkujeme!
Jan Kvasnička, spolumajitel e-shopu deNatura.cz, UX designer a CRO specialista
TIP: Pokud i váš Shoptet web brzdí rychlost, ozvěte se nám. Víme, kam sáhnout, aby se výsledky dostavily.